This Is Kearnage - Volume 001 (Mixed By Bryan Kearney & Will Atkinson)

door , gepubliceerd op , waardering: 90/100
12 augustus 2015
ArtiestenBryan Kearney Site
Will Atkinson
Solarstone zag zijn artistieke gedaante groeien en bood hem graag een kans op zijn laatste Pure Trance editie. De Ierse Bryan Kearney vulde die uitverkiezing op zijn welbekende, energieke wijze netjes in, al kon je je afvragen of zijn vlammende stijl paste bij het serene concept van die reeks. Het geeft in ieder geval aan dat Bryan 'heet' is en dat wordt nogmaals bevestigd door het succes van zijn eigen label 'Kearnage Recordings', waar de hokjesgeest grotendeels uitgedreven lijkt te zijn. Een Kearnage compilatie is dan ook de volgende, logische stap die de man uit Dublin voor zijn schare volgers in petto heeft. En een van zijn Kearnage maatjes en dj-collega's, de Schotse Will Atkinson, had het genoegen de compilatie nog meer body te geven. Kearnage Volume 001 moet dan ook regelrechte slachting geworden zijn, in de positieve zin van het woord natuurlijk.

Total Kearnage
Het gave aan deze compilatie, en fans van de Ier kunnen hier natuurlijk over meepraten, is de puntgave mengelmoes van verschillende aan trance gelieerde stijlen. Natuurlijk is Kearnage, samen met andere labels als Subculture en Outburst, grotendeels verantwoordelijk voor de frisse wind die al een tijdje door de hardere kant van dance/trance scene waait. De Britse eilanden zijn al jaren een broeinest voor de ontwikkeling en kruising van hardhouse, prog-, tech- en psytrance en dat werpt nog altijd muzikale vruchten af. Een van die lekkernijen is dus deze dubbelaar, waarbij de eerste mix verzorgd door Bryan Kearney, een waar feestmaal voor de trance liefhebbende hardhoofden is. Het voorafje bestaat uit hele fijne, originele tracks die lekker rollen, spaarzaam wat melodie laten lekken, maar toch niet meteen de mix op volle kracht vooruit laten denderen. Subtiel, stevig en heerlijk opbouwend kun je deze fase het best typeren. Met maar liefst 20 tracks in de gelederen blijft de vaart er goed inzitten, al vergeet Kearney niet om af en toe er een rustig moment in te bouwen. Vanaf de (soort van) remake van 'Direct Dizko' door Sean Tyas en de upliftende bom 'Occlusion' van Nick Callaghan & Warren Adam staan trancey melodieën wat meer centraal. Repetitief wordt het nergens, gezien er nooit twee dezelfde platen met eenzelfde sound volgen en de uitverkoren tracks sowieso vaak een mix zijn van diverse dance/trance elementen. Zweverige breaks worden op aangename wijze afgewisseld met kordate club beats en hier en daar kippenvel bezorgende uplifting momenten. Kortom, deze waanzinnige mix heeft eigenlijk alles wat je van een kwalitatieve en energieke 'trance' compilatie verwacht, al is een enkele overgang wel wat aan de abrupte kant.

Disk twee is dus gereserveerd voor Will Atkinson die een paar maanden terug al het genoegen had een mix voor de laatste Subculture compilatie te verzorgen. Wie eenzelfde mix vol melodieuze uplifting verwacht, komt voor een (waarschijnlijk) zeer aangename verrassing te staan, want Will gaat geheel in de geest van Kearnage voor een geluid dat verrast. Vanaf de eerste seconden wordt duidelijk dat de trance aanpak aan de kant is geschoven en dat de Schot de breaks en psytrance kant van zichzelf graag in de spotlights wil brengen. Vanaf Mario Piu's welbekende 'The Code' loopt de mix wat vloeiender en wordt de diepte gekozen. Tegelijkertijd weet de mix langzaam intenser en meer hypnotisch te worden. Tot Atkinson halverwege onvervalste techno in je smoel slaat, nadat je met Jamie Walker's 'Dorado' nog even op het verkeerde trancey been gezet bent. Man, wat is het vanaf Dave The Drummer – Hydrogen genieten voor eenieder die rollende techno bij zijn favoriete muziekgenres heeft staan. Tegen het einde van deze denderende trip doet Will Atkinson zelf nog een flinke duit in het beukende zakje door 3 eigen toffe producties te presenteren (check vooral het Push/Plastic Boy-achtige 'Numb The Pain'), welke zo nu en dan de luisteraar naar adem laat happen, maar de aandacht totaal niet laat verslappen. Jammer dat de mix waarschijnlijk geforceerd is afgekapt middels een korte fade-out, wat betekent dat Will zelf nog wel even had door gewild. Evenals ondergetekende…

Dancefloor Driven Music
De tekst in het cd-boekje is er heel duidelijk over. Kearnage Volume 1 is niet per definitie trance zoals wellicht in de lijn der verwachting ligt en laat die oude hokjesgeest varen. De 'trance'scene is wat betreft kopman Bryan Kearney definitief in een volgend stadium beland, waarbij een stevig en techtrance gedreven sound domineert boven upliftende melodieën en zweverige breaks. Techno en psy elementen domineren de hele vette mix van Will Atkinson en hiermee komt de Schot, die vooral bekend staat om zijn melodieuze trance erg verrassend uit de hoek. Ook de kontschoppende en vlotte mix van Kearney zelf is veel minder trance dan verwacht en onderstreept hiermee ook de 'dancefloor driven' muziek inslag die centraal staat bij deze compilatie. Kearnage Volume 1 is dan ook in positieve zin een losgeslagen beest van een compilatie die zeker de liefhebbers van het stevigere techtrance en zelfs techno geluid nog lang zal bijblijven (in de cd-speler). U bent bij deze gewaarschuwd!

Score: 90/100

Disc 01 - Bryan Kearney
  1. Axure - Metallurgia (Enrique Calvetty Remix)
  2. Shanti vs Deedrah vs Modern8 - Virtual Kessef
  3. John O'Callaghan - Adelphos
  4. Bryan Kearney & Will Rees - Prime Example
  5. Mindfold - Modulators (Waio Rmx)
  6. Vini Vici - The Tribe
  7. Sean Tyas - Da Doo Da Dah
  8. Nick Callaghan & Warren Adam - Occlusion
  9. John O'Callaghan & Deirdre McLaughlin - Stay With Me
  10. Warren Adam - Kay 9 (Original Mix)
  11. Bryan Kearney - Wake Up Call
  12. Kaimo K - Mayhem (Paul Denton Remix)
  13. Simon Patterson - Whites of Her Eyes (Sanchez Twisted Mind Remix)
  14. Sam Jones - Let Loose
  15. Bryan Kearney - Awaken (UCast Rewake)
  16. Flynn & Denton - Second Chapter
  17. James Rigby - Anodise
  18. Davey Asprey - Nethersphere
  19. James Poulton - Anodyne (Amir Hussain Remix)
  20. Bryn Liedl feat. Bethany Marie - Statues (Bryan Kearney Remix)
Disc 02 - Will Atkinson
  1. Avrosse - Disco Shit (Alok Remix)
  2. Blazer - Obsidian
  3. Mario Piu - The Code
  4. Darkboy - Walk The Talk
  5. Tempo Giusto & Jace Headland - Angry Dwarf
  6. Darkboy - Set It Off
  7. Jamie Walker - Dorado
  8. Dave The Drummer - Hydrogen
  9. Chris Chambers & DJ Ogi - The Fury of Tango (Original Mix)
  10. K.E.N.Y.U. - Iglu
  11. DJ Misjah - No More Mr. Nice Guy (Chris Chambers Good Guy Remix)
  12. Will Atkinson - Fresh Meat
  13. Will Atkinson - Numb The Pain
  14. Will Atkinson - Game Over (2015 Edit)
  15. Fuma Funaky - ProTruba
  16. Jase Thirlwall - Standby

7 opmerkingen

Kan echt niet wachten tot deze cd binnen is! Door de kearnage show en live optredens enorm fan geworden van kearney!
held :respect:

Krijg hem als het goed is morgen of overmorgen binnen..
Ben benieuwd ik denk dat ik deze toch nog ga halen voor de vakantie
Lekkere plaat is dit ja, bij mij overheerst het trancegevoel wel als ik ernaar luister. Maar bij tijd en wijlen pompt er echt een heerlijke technobeat doorheen. Ik ga 'm niet grijs draaien maar ik hou 'm er zeker in.
Heb hem ondertussen ook binnen! Niet heel trancy maar zeker lekker!
Staat nu aan, klinkt goed! Wellicht dat ik m'n bericht nog update als ik het niet vergeet.
Uitspraak van Digitalism op woensdag 5 augustus 2015 om 20:16: