19 november 2014
OrganisatiesBlack Hole Recordings Site
Subculture
ArtiestenJohn O'Callaghan Site
Will Atkinson
The Noble Six
Van vloeiende progressive, catchy uplifting tot rouwdouwende techtrance, de Ierse John O'Callaghan is één van de grote mannen die grenzen van de trancescene continu weet op te rekken én de trancesound op zich moeiteloos interessant te houden. Zijn Subculture label is een mooie afspiegeling van zijn ruimdenkend muzikaal karakter: nooit verlegen om een breed scala aan moderne trance voor te schotelen en niet te beroerd om jong talent een kans te geven. John O'Callaghan (JOC) heeft ballen en dezelfde cojones hangen aan zijn Subculture dat tegenwoordig meer is dan een breed geworteld trancelabel alleen. Naast een succesvol podcast- en partyconcept ligt er ook ieder jaar een Subculture mixcompilatie voor het grijpen. De meest recente editie, nog uitgebracht in 2014 (sorry nog voor de vertraging, dit maal uitgebracht op het vertrouwde Black Hole Recodings), kreeg de ondertitel 'The Residents' mee, wijzend op de toch wel verrassende ruggensteun door twee bekende Subculture gezichten waar de kale baas persoonlijk veel vertrouwen in heeft. Schotland's rijzende ster Will Atkinson en de vorstelijke jongeling The Noble Six uit Canada staan schouder aan schouder met de immer kaalgeschoren Ier.

Subculture en zijn residents
Om eerlijk te zijn, Johnny heeft helemaal geen support nodig van zijn jonge Subculture-collega's, want wat blinkt JOC's mix (cd 1) toch weer fijntjes uit qua structuur, diversiteit en meeslependheid. Persoonlijk vind ik het altijd een tikkeltje jammer wanneer JOC op feesten geboekt staat voor de late uurtjes. Hierbij krijgt de Ier eigenlijk nooit de kans zijn opbouwende progtrance kant aan het publiek uit te stallen. Gelukkig grijpt Johnny deze kans aan om zijn progressive en (bij vlagen) psytrance gezicht te laten zien, want de platen van JOC/Guy J, Henrik Zubertstein (een nieuw alias van JOC) en Alex Di Stefano zuigen je genadeloos op. Wat volgt is een aan energie winnend middenstuk met vooral herkenbare uplifting en melodieuze trance gedeelten, welke je worden aangeboden door o.a. Sied Van Riel, Sneijder, Aly & Fila en later rouwdouwers als Jordan Suckley, Bryan Kearney en vanzelfsprekend ook O'Callaghan zelf. Deze beginmix is van begin tot eind een feest van herkenning, met vocale tranceklappers ('Games' in die hemelse Standerwick remix) tezamen met onweerstaanbare melodieën en enerverende en broeiende techtrance. Met andere woorden, JOC én Subculture in optima forma.

Op cd 2 maak je kennis met de Schotse Will Atkinson die je wellicht kent van zijn producties van labels van huidige helden als Simon Patterson, Activa en John Askew. Ook hij begint zijn mix geraffineerd met progtrance getinte tracks die het voorbereidend werk doen en de weg plaveien naar hogere sferen. Atkinson's karakter komt in deze mix uitstekend naar voren, welke zich voornamelijk richt op mooie trance melodieën en (vooral later) de trance energie niet schuwt. Via bedwelmende tech/psytrance van (alweer) Alex Di Stefano komen die pakkende en gestroomlijnde melodieën naar de oppervlakte en mag je al snel concluderen, ook dankzij zijn eigen Subculture releases, dat Will Atkinson een prima aanwinst is voor de Subculture stal van JOC. Als zelfs dan nog de vocals uit Ferry Corsten's hit 'Beautiful' het mooie 'Repercussion' van Sebastian Brandt versieren en het stevige 'Harvester' andermaal een knipoog naar het verleden geeft, mag je concluderen dat je te maken hebt met een zeer vermakelijke mix.

Toch komt de grootste verrassing van de relatief onbekende Andrew Alexandrov, met zijn artiestennaam The Noble Six. De Canadees met Roemeense wortels dropt nog maar zo'n dikke 3 jaar muziek op een aantal kleinere labels, maar is sinds een jaar opgenomen in de Subculture familie. Het vertrouwen dat O'Callaghan heeft in deze 26-jarige kerel is groot, maar wat wil je ook als half uplifting trance land (waaronder Aly & Fila en Sneijder) je tracks 50 tinten grijs draait. Uplifting is dan ook het sleutelwoord bij deze laatste mix. Bedwelmd door emotievolle melodieën en hoogvliegend dankzij heerlijke uplifting erupties laat Andrew je merken dat er geen misverstand over bestaat dat hij één van de veelbelovende uplifting helden van dit moment is. Wat je krijgt is dan ook een mix die niet meteen vol uit de startblokken schiet maar wel de nadruk legt op fijn in het gehoor liggende tracks die het geheel, zeker vanaf de tweede helft, aan kracht en hoogte laat winnen. Vooral de nummers waar The Noble Six bij betrokken is, mogen er zijn en benadrukken nog maar eens dat we hier te maken met een blijvertje.

The Residents
Voor het eerst is het niet alleen aanvoerder John O'Callaghan die zijn Subculture compilatiereeks van inhoud voorziet. Met 'The Residents' wordt de kale Ier op een uitstekende wijze bijgestaan door twee veelbelovende trance artiesten uit de Subculture familie. Naast een typische Subculture mix van O'Callaghan zelf, bieden Will Atkinson en The Noble Six ook ieder een hoogstaande, opbouwende mix vol melodieus en energiek trance genot. Kort gezegd, alle liefhebbers van melodievolle en energieke kwaliteitstrance kunnen deze zeer solide compilatie blind in huis halen.

Score: 84/100

John O'Callaghan
  1. John O'Callaghan - Loading (Intro)