Ørjan Nilsen - In My Opinion

door , gepubliceerd op , waardering: 83/100
Ørjan Nilsen - In My Opinion
18 juni 2011
Vanaf zijn jongere jaren is dit talent al geïnspireerd door de electronische muziek. Gedreven door diversiteit is nu het resultaat klaar om de wereld te veroveren. We hebben het over het debuutalbum van de sympathieke Noorman, Ørjan Nilsen. Op een leeftijd van negen jaar leerde Ørjan keyboard spelen en drummen. Al snel werd hij verliefd op het grijze doosje, de computer. Na wat onofficiële releases en remixen, was het de track "Red Woods" die uiteindelijk zorgde voor de definitieve doorbraak van Ørjan Nilsen. Sindsdien wordt de gehele wereld betoverd door het karakteristieke geluid van dit multitalent. Vanaf zijn doorbraak wordt deze dj al gesteund door de aanvoerder van de DJ Mag Top 100 en de trots van Nederland, namelijk Armin van Buuren. Natuurlijk ook de rest van de trance dj's omarmen Ørjan's sound met veel liefde.

Een melodieuze opening, dat is wat Ørjan voor ons in petto heeft. Vocalen die je tot op het bot weten te raken, diepe beats die als een donderslag inslaan. "The Thunder" heeft ingrediënten voor de haute cuisine onder de trance-tracks. Magnifique! "Dominatrix" is weer hele andere koek. Stevige beats met een diepe melodie eronder, toewerkend naar een balearische climax. Als dit geen divers muzikaal meesterwerk is, dan moet je toch je oren laten nakijken. "Mjuzik" is een track met een techhousy begin, maar ontwikkelt gaandeweg een meer melodieus uplifting karakter. "Redemption" heeft een wat emotionele lading. "Redemption is my foregiveness for what I have done". Een track met wat balearische gitaren erin verwerkt en prachtig vocaal ondersteund door Arielle Maren.

Bij het horen van "So Long Radio" zouden bij iedereen een heleboel belletjes moeten gaan rinkelen. Dit is één van de tracks die al vele malen voorbij is gekomen op menig mixcompilatie en waar je maar geen genoeg van kan krijgen. Het woord magisch is perfect passend bij deze plaat. "Le Tour de Trance" is een plaat die mogelijk is geïnspireerd door de Franse tegenhanger, namelijk Le Tour de France. Al fietsend door deze track kom je langs diverse prachtige melodieën gecombineerd met een beetje progressive trance. Bij de naam Neev Kennedy denken we meteen aan "Sun in the Winter", een samenwerking met Max Graham. Ook het samenwerken met onze Noorse vriend werpt zijn vruchten af in de vorm van het gevoelige "Anywhere But Here". Het paradepaardje van Ørjan Nilsen is toch echt wel "La Guitarra". Wat valt er over deze plaat nog te schrijven, te denken of te voelen? Het is een waar meesterwerk, waar Ørjan Nilsen trots op mag zijn.

Over diversiteit gesproken, Ørjan is iemand die niet in een hokje te plaatsen valt. Met de titeltrack "In My Opinion" levert hij een stevige stukje techtrance af, waar je spontaan euforisch van wordt. In het interview wat collega's Iguana en Vage Nico met Armin van Buuren hadden, werd "Between The Rays" getypeerd als een track waar Armin kippenvel van kreeg. Elke keer tijdens het luisteren van deze plaat, werd dat kippenvel gevoel beaamt. Wat een plaat! Het begindeuntje van "The Mule" heeft iets herkenbaars, iets wat we al eerder hebben gehoord. Deze sample aan het begin van "The Mule" is hetzelfde, als "Rave N Roll" van Steve Angello. De originaliteit is ver te zoeken, maar desalniettemin een aardige plaat. "Go Fast!" daarentegen is net zo lekker als de energydrink, die dezelfde naam draagt. "Down The Line" en "While I Wait" zijn tracks die prima het niveau van de rest van het album kunnen bijbenen. Het zijn platen die in de toekomst hoge ogen gaan gooien. We sluiten dit wonderschone debuutalbum van Ørjan Nilsen af met "Nocturnal", een lounge-achtige track, perfect om een beetje bij te komen van al die muzikale hoogstandjes.

Ørjan Nilsen levert met "In My Opinion" een dijk van een debuutalbum af. Van alles lekkers staat erop deze schijf, van "Go Fast!" tot "So Long Radio", van "The Thunder" tot "Nocturnal". Dit album laat perfect horen waartoe Ørjan Nilsen toe in staat is, als het gaat om produceren van tracks. Het enige minpunt is "The Mule", gebaseerd op een weinig boeiende sample, die we al kennen van Steve Angello's "Rave N Roll". Conclusie? Ren naar de winkel en koop dit album!

twitter.com/orjannilsen

1. The Thunder (feat. Kate Louise Smith)
  2. Dominatrix
  3. Mjuzik
  4. Redemption (feat. Arielle Maren)
  5. So Long Radio
  6. Le Tour de Trance
  7. Anywhere But Here (feat. Neev Kennedy)
  8. La Guitarra
  9. In My Opinion
  10. Between The Rays
  11. The Mule
  12. Go Fast!
  13. Down The Line
  14. While I Wait
  15. Nocturnal

17 opmerkingen

Artiest Nedel
Ongelofelijk, wat een wereldalbum _o_
Uitspraak van DJ Nedel op zaterdag 18 juni 2011 om 20:26:
Ongelofelijk, wat een wereldalbum

+1 En inderdaad jammer van The Mule.
Uitspraak van Pieter.. op zaterdag 18 juni 2011 om 21:07:
En inderdaad jammer van The Mule.

De vraag is van wie vinden we het jammer? Van Orjan Nilsen of van Steve Angello?
Ik ben van mening dat het nummer, naast dat het verschrikkelijk slecht is(persoonlijke mening) volledig uit de toon valt. Dus ik vind het slecht van Orjan zelf. Maar ach, nummertje duurt maar 2:45 dusja dat overleef je ook wel weer. Om daarna weer vrolijk verder in trance te raken (L)

Vind het een degelijk album, die lekker in het gehoor ligt en ik graag af en toe opzet. Had er alleen over het algemeen iets meer van verwacht, temeer ik de beste nummers de nummers vind die we al kennen (So Long Radio, Between The Rays, Go Fast!)
Artiest {SHOWLIST artist 59448, 60688, 114861, 26509}
zeer goed album :)

Dominatrix, wat een plaat is dat :respect: hele magische plaat